Vájesev és Hanuka

Tömör tanítás stílusgyakorlatok

Zeneileg kedves heti szakaszhoz érkezünk, ez a Vájesev. József és testvéreinek története.
Meseszerű és cselekményben gazdag, amihez könnyű kapcsolódni. Aki nem egyke, annak van testvére. Ha van testvéred, akkor lehet vele játszani, verekedni, összeveszni, versenyezni, hogy kire figyeljenek jobban.                             
Sötét gondolatokban is el lehet merülni, hogy mit forraljak ki a másik ellen, valami lélegzetelállítóan fontosat megszerezzek a gyerekszobánk játékos fiókjából. Még nem tudom, hogy mit, de azt, amivel a tesóm játszani akar. Az öcsém, a nővérem, a húgom, a bátyám. Az idő múlik, generációk nőnek fel és távoznak. Az emberek és érzelmeik nem változnak. Ebben is akad, aki gazdag, aki szegény. Idő amíg az ember felnő és a helyes úton jár, vagy elszegényedik a hazugságaiban, amivel másokat csap be, és amivel önmagát.            
Símeon és Lévi megölnék Józsefet, testvérüket, akinek mennie kell, mert nem maradhat. A kicsi Józsefet, nem Józsikát eladják rabszolgának. De valamit hazudni kell, amit apu is elhisz és a testvérek elkerülik a felelősségre vonást.  
Ez érdekel most engem. A kegyes hazugság természete. Józsefről és Józsefért hazudni ősi erkölcsi példázat. A tanmesék pedig időtlenül vonzanak. Ezopusz, Lafontaine, Tolsztoj.

A kegyes hazugság igazság valóság tartalom nélkül. Lehetne önzetlen hazugság, hogy ne fájjon annyira apjuknak, de ez nem az. Egy bűncselekmény leplezése mindig önzés marad. A felelősségre vonás elkerülése az elsődleges cél. Ugyanakkor a történet egészéből levezethetjük a szakítást az objektív felelősségi alakzat, és a relatív felelősségi alakzat között. Mondhatnám azt is, hogy érdekelné-e a bírót, hogy van-e mentő vagy enyhítő körülmény. Az objektív az eredményre összpontosít, és nem számítanak a cselekmény egyéb, enyhítő körülményei. A relatív megközelítés hangsúlyosan figyelembe veszi az emberi tényezőket elkövető oldaláról, és a eset összes körülményét. Hiszen van különbség abban, hogy Simeon ölni akar, de Rúben megmentené Józsefet, és ezért is vetik előbb gödörbe, ahonnan kihúzhatná később. Rúben félti saját magát is, de haragszik is testvérére. Azonban a lehetőség, hogy eladhatják rabszolgának is, és messzire viszik, az mindent átír.

A hazugságra pedig újabb hazugság épül. Jákob gyászol, a fiai vele gyászolnak, és titokban ünnepelnek is. Az élet egy sötét családi titokkal halad tovább, míg el nem jön a második felvonás.

Szóval, zeneileg kedves a hetiszakasz. Köszönöm Andrew Lloyd Webber.

A Hanuka hozzon fényt a sötét a fejekbe is.

Boldog Hanukát és Jó Szombatot!

dr. Gádor György