Szigetelés újra és újra

 

Pódiumbeszélgetésen a volt Diákszigeten nem csak Sziámi rajongókkal eurowoodstock sztorizással Gerendai Károllyal. Kezdeti bakijuk volt, hogy a szocmunkásból lett pénzügyesük, Árpi lemaradt az ÁFA bevezetéséről, két évig nem is fizették. 
A Love Revolution-t feltesszük a Nagyszínpadra mondja el Kádár Tamás, az utód, a jelenkor nagyfőnöke a szigeten Havervagy Kéri Csaba bíztatására. Valamint szeretnének gyorsan beengedni 95000 embert az Ed Sheeran-re, aki nagyon szép vörös fiú. Bízik benne, hogy kilenc előtt kijön a Szigetre mert, különben nehezen fog bejutni. Sztár allűrökről, hogy mit kért az öltözőjébe nem tud mit mesélni. Ez a pali működik, egy szál gitárral. Nem minden produkció tudja a karizmájával elvinni a Nagyszínpadot. (Részemről kíváncsi is vagyok rá.)
Az a drukk benne van az emberben, hogy hallatlan nagy felelősség ennyi emberrel foglalkozni, Gerendai nem izgulós, de annak idején gyomorgörccsel indult a hétnek. Tavaly elbujdosott a backstage-ben, mert szakmabeliként nem tudta elengedni magát. Idén tudatosan látogató lesz, nem lesz fikagép, nem keresi a hibákat. Kádár Tamás izgul, hamarabb felidegesíti magát, a tempón, a minőségen, apróságokon. Nyitás előtt 24 órával végig mentek- mennek az egész szigeten autóval, lassan, és diktafonra mondják a hibákat, amiket még látnak. Hova kell még kuka, hova kell több fény éjszaka, kezdjenek valamit azzal a büfével mert ronda, autók parkolnak ott ahol már nem kéne. Van rá még 24 óra megoldani. Kapkodásnak is tűnhet, de mégis, egy egész éven át készülnek erre a hétre.
Az utolsó napon idén annyit költ a Sziget a Nagyszínpad fellépőire, mint 2016-ban az egész Nagyszínpadra. Örök dilemma lesz az eredményesség és a sztárokra való esetleges túlköltés. Ez Európa egyik legjobb fesztiválja. Nagy a verseny, gyorsabban emelkednek a fellépti díjak, mint a belépőjegyek ára. Nem egy Mekis órabér, 90 perc show műsor. 
Az összes látogató 20 %-a visszajáró. Sok külföldinek bakancslista a Sziget. Az átlagéletkor évek óta 22-23 év. A fesztivál öregedik, érik, de folyamatosan fiatalodik annyira, hogy a regisztráció miatt pontos adatbázisokat is elemezve a fiatalok fesztiválja maradhasson úgy, hogy én, mint visszatérő szigetelő idén már 45 leszek.
Nincs meglepetés, jól is esik a májamnak, mivel sokat vártam, hogy negyedóra playback után otthagyjam a koncertjét, szóval a legnagyobb csalódás mindkettőjüknek Rihanna.
Biztos van, aki tudja miért volt ilyen gyenge - mondja Kádár. Gerendai szerint elvesztette a kapcsolatát a valósággal, nagyon fiatalon lett világsztár, nem is érezte, hogy milyen volt a show. Itt volt időben a Szigeten, a menedzsmentje se tudta, hogy miért nem jön a színpadra.
Rihanna ezt nemcsak itt követte el. A közönség az ilyet megbosszulja. Csökkent az ázsiója.
Prince a legnagyobb élmény Kádárnak. Gerendainak is, és Dávid Bowie is, és a Sex Pistols is. A nagy világsztároknak is nagy élmény ennyire nagy közönség előtt játszani és odateszik magukat. Hónapokkal a fesztivál után is még interjúkban elő-elő kerül, hogy milyen jó volt koncertezni Budapesten. 
Ez egy abszolút keresleti piac, annyira sok jól fizető fesztivál van, és ajánlat, hogy ez determinálja a helyzetet. Világsztárok világpiaccal. A saját koncert és a fesztivál közönsége különbözik. A fesztivál más keresztmetszet, nemcsak a rajongók állnak a tömegben. A sokrétű közegben bizonyítani nagy kockázat is. A sziget a piacban kinőtte az országot. Szervezettségében kinőtte a fővárost, rendezvényszervezés szempontjából nekem minden év felér egy tanulmányúttal. Szokásunk persze panaszkodni, nekem is. Nagy a por, nagy a zaj, szegény szomszédok, nagy a tömeg, nem két fillér a kaja, ki tudja ezt megfizetni, hogyan lehet dönteni ide jönni vagy a Balaton Sound-ra? Bezzeg mikor a Presser lépett fel. Világfalu lett a Világzenei színpadból. Mi lesz a hozadéka a Civil Szigetnek a Civilek számára. Lehet-e exportálni a Szabadság Szigetét – Island of Freedom-ot a Hajógyári – híd határállomásán túlra? Át a vizen, a Viktatúra partjára. Hány értelmezéssel töltjük fel a szeretet forradalmát egy olyan országban, ahol a politika szintjére emelkedik a Coca Cola kampány értelmezése. Aki nem akar inni kólát, ne igyon. Magánügy, amíg otthon a négy fal között csinálja. Bojkottot hirdet közszereplőként, az már közügy. Ne igyanak akkor kólát, ha csak így lehet szeretni a kólát, az igaz hitű illiberálisok fel is szívhatják az orrukba. Az NER-kompatilisabb a jelek szerint, mint jéghidegen meginni. Zéró cukor, zéró tolerancia? Ismét egy gyűlöletkampány.
Voltam kint hétfőn, kedden, szerdától pedig tömegekkel együtt leszek szitizen, és vonz ez a multikulti a forgatagával az alulöltözött csajokkal, a seggfejekkel kevéssé, de a jó arcok plüss sült csirkét húznak a fejükre. Dolgozom is, válogatok is a zenei kínálatból, otthon alszom. Ha lehet minden nap hajóval megyek a Szigetre. Sziget állampolgár szeretnék lenni az egész évben, egy hétig még remélem, de nem lóg bele a bilibe a kezem.
#loveislove, #havervagy, #loverevolution