Vájéra

Tömör tanítás stílusgyakorlatok

Az elűzött Hágár és fia Ismael יִשְׁמָעֵאל. Az Ábrahámnak tett ígéret rájuk is vonatkozik.

                             “de a szolgáló fiát is néppé fogom tenni, mert magzatod ő. “

Az ígéretet Isten az angyala útján Hágárnak is megüzeni. Bizonyítékot is kap Hágár. A Mindenható felnyitja a szemeit, hogy vizet találjon a sivatagban.

Az elkergetett Hágár maga vesz feleséget Egyiptomból Ismaelnek. Ábrahám Eliezert küldi a szülőföldjére, hogy Izsáknak feleséget találjon.

Hágár neve, הָגָר héberből fordítva idegen, bujdosó. Sára odaadja őt férjének, mint egy használati tárgyat Ábrahámnak, aki bár a monoteizmus atyja, de nem a monogámiáé.

Az Örökkévaló ígéretét ismerve a szaporodjatok és sokasodjatok micvája erősebb a kéjvágynál, és az elhajlási engedélynél. Sára megközelítésében, és még Izsák megszületése előtt. A féltékenység, Izsák jövője mégis változtat Sára hozzáállásán, akkor is, ha Hágár nem ura a saját testének, és a rabszolgatartás zsidó szabályai messze humánusabbak, lazábbak a római joghoz képest. Fel sem merül, hogy Hágár nemet mondjon Izsáknak. Az sem, hogy Ismael rabszolgának születne. Ismael szabad ember. Ami akkor, a kor szokásai szerint az élet mindennapi része, és elfogadott volt az ma már nem az.

Az Ábrahámi vallások kivételes története ez, az eredetmonda alkotó eleme.

Mégis kinek a gyermeke az isteni ígéret hordozója. Sáráé vagy Hágáré?

Így alakulnak már a forrástól a vallási ellentétek. Az elismert ősapa, Ábrahám ill. Ibrahim mellett a külön-külön tovább élő, küzdő ősanyák. A zűrös családi kapcsolatok a minden napjainkban is jelentkeznek.

Az iszlám hagyomány szerint Ismael - יִשְׁמָעֵאל , Iszmaíl - إسماعيل, Ábrahám ill. Ibrahim elsőszülött fia, és próféta. Az iszlám narratívában Ismael volt az, akit Ábrahám feláldozott volna. Az Akéda nem Izsák megkötözéséről szól, mint azt a Bibliában olvashatjuk. Az Örökkévaló biztosan gondoskodik bárányról égő áldozatnak. Ez egy megkerülhetetlen eltérés az egymással párhuzamos zsidó és keresztény történethez képest.

A családi örökségünk tehát a közel-keleti konfliktus. A kovászként dédelgetett, érlelt sérelmek erjednek, erjednek és válogatás nélkül tesznek tönkre életeket. Mások meg a gyűlöletben teljesednek ki, mert semmi másuk nincs, amit értéknek tartanának.

 

dr. Gádor György

 

Címkék: Vájéra, Akeda